پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی  همایش علمی مجاهدان درغربت

حوزه / حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی گفت: مقاومت امروز کشورهای اسلامی در مقابل اسرائیل غاصب برگرفته از فرهنگ مقاومت بر اساس قرآن کریم است، این مقاومت قرآنی به چشم‌انداز تحقق تمدن نوین اسلامی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق رهبر انقلاب اسلامی در سوریه و رئیس موسسه علمی فرهنگی جبل الصبر، شامگاه چهارشنبه ۲۵ مهرماه در همایش علمی نهمین اجلاسیه بین‌المللی مجاهدان در غربت در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بابیان اینکه مقاومت یک اصل و قانون مشترک در میان همه ادیان توحیدی است اظهار داشت: زیرا قانون الهی و تکلیف بشری است و همچنین مقاومت شرط ماندگاری زندگی سالم انسانی در جامعه است.

فرهنگ مقاومت در بین انبیای الهی و اقوام مختلف بوده است

وی با بیان اینکه در طول تاریخ فرهنگ مقاومت موردتوجه همه رهبران الهی بوده است، اضافه کرد: گروه‌های مقاومت در طول تاریخ انبیا حضور داشتند مانند حضرت ابراهیم (ع) در عرصه خود، حضرت موسی (ع) و اطرافیانش در برابر فرعون، اصحاب کهف جوانانی که با مقاومت و مبارزه در برابر ظلم و ستم خودشان خود را به‌زحمت و تلاش انداختند.

وی ادامه داد: در دوره جاهلیت که اسلام هنوز ظهور پیدا نکرده بود و ظلم و ستم فراوان بود زیرا ملاک و معیار کشتن انسان‌ها و قدرت بود حضرت محمد (ص) از همان جوانی بافرهنگ جاهلیت مبارزه می‌کردند برای دفاع از مظلومان تلاش می‌کردند؛ لذا این نمونه‌های تاریخی نشان می‌دهد که فرهنگ و گروه‌های مقاومت در دوره‌های مختلف در بین انبیای الهی و اقوام مختلف بوده است.

نماینده سابق رهبر انقلاب اسلامی در سوریه با اشاره به اینکه در عصر حاضر مجموعه محور مقاومتی که نام‌گرفته است بر اساس قرآن کریم است، افزود: این مقاومت قرآنی به چشم‌انداز تحقق تمدن نوین اسلامی کمک می‌کند زیرا قرآن کریم برای مقاومت شاخصه‌هایی معرفی می‌کند ازجمله در آیه ۵۴ سوره مائده خطاب به کسانی است که با یهودیان و منافقین که راه نادرست رفتند و به دنبال سازش و تسلیم هستند به مبارزه می‌پردازد زیرا یکی از ویژگی‌های مقاومت اراده خداوند است.

مردم محور مقاومت به خداوند عشق می‌ورزند

وی ویژگی‌های گروه‌های مقاومت بر اساس قرآن کریم را مبارزه با زیاده‌خواهی و عشق به خداوند بیان کرد و افزود: امروز در هیچ کجای عالم نمی‌توانیم پیدا کنیم که به‌اندازه مردم محور مقاومت به خداوند عشق می‌ورزند از ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین که در محور مقاومت هستند در همه این کشورها از ادیان مختلف الهی زندگی می‌کنند توجه ویژه‌ای به فرهنگ مقاومت دارند.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی جبل الصبر در ادامه به علاقه مردم کشورهای محور مقاومت به فرماندهان ایران و مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های شهید سید حسن نصرالله این بود که هیچ‌وقت درباره خودش نمی‌گفت بلکه فقط خداوند را یاد می‌کرد البته نسبت به مقدسات و ارزش‌ها حساس بود.

وی با اشاره به اینکه مقاومت امروز کشورهای اسلامی در مقابل اسرائیل غاصب برگرفته از فرهنگ مقاومت بر اساس قرآن کریم است، توضیح داد: یکی از ویژگی‌های رهبران محور مقاومت در مقابل مردم تواضع، فروتنی، کمک به مستضعفین و ایستادگی در مقابل دشمنان بیان کرد؛ شهید سردار قاسم سلیمانی زمانی در خوزستان سیل آمد برای کمک و همراهی مردم وارد همان آب‌های گلی شد و وقتی در مقابل بزرگ‌ترین دشمن جهان اسلام در عصر حاضر قرار گرفت به او گفت حریف تو ما هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شهید سید حسن نصرالله در برابر خدا، مردم و سربازان متواضع بود اما در برابر رژیم کودکش اسرائیل خطاب به این رژیم غاصب آن را سست‌تر از خانه عنکبوت بیان می‌کرد این ویژگی‌ها درس‌هایی است که از مکتب امام خمینی (ره) آموختند و امروز در برابر دشمنان اسلام می‌بینیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی در ادامه به اثرات عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و افزود: در قبل از طوفان الاقصی اگر تاریخ فلسطین را مطالعه کرده باشیم در جنگ‌هایی که در بین اسرائیل و اعراب، حتی با گروه‌های مقاومت رخ داد سابقه نداشته است که بتوانند وارد سرزمین‌های اشغالی شوند تا قبل از طوفان الاقصی هیچ هواپیمایی از جبهه مقاومت وارد آسمان سرزمین تحت سلطه اسرائیل غاصب نشده بود.

وی تأکید کرد: در طوفان الاقصی پهپادهای جبهه مقاومت وارد این سرزمین شد، از گنبد آهنین گذشتند؛ لذا امروز جهاد با صبر است امروز جبهه مقاومت تابع هویت، مذهب نیست زیرا حزب‌الله شیعه از فلسطین سنی حمایت می‌کند تابع قومیت نیست زیرا حزب‌الله لبنانی از فلسطینی اهل غزه حمایت می‌کند.

حرکت مقاومت، فرونشاندنی نیست

وی خاطرنشان کرد: در جبهه مقاومت یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های آن یعنی سید حسن نصرالله را از دست دادیم ولی این راه ادامه دارد؛ حرکت مقاومت، فرونشاندنی نیست زیرا شهید سید حسن نصرالله در دوران دبیر کلی حزب‌الله لبنان استحکامات عقیدتی، تربیتی، نظامی و سازمانی ایجاد کرده است که باعث فروپاشی این گروه مقاومت نمی‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha